Monday, June 18, 2007

Lusten att laga mat

Sällan infinner sig lusten att laga mat tyvärr.Jag önskar att det kan bli som det blev för min mamma.Hon var ingen baddare på att laga mat när hon var yngre och hade inget intresse.Men när hon blev lite äldre så kom intresset och nu lagar hon underbar mat och tycker om att göra det.
Jag har sällan lust till att laga och vi vet oftast inte vad vi skall äta.Vi handlar så gott som varje dag just för att vi aldrig kan planera vad vi skall ha.
Jag vill så väldigt gärna att jag skulle vilja laga mat och verkligen tycka att det är roligt.
Lusten infinner sig ibland.Häromdagen började det ett program i TV4 med skådespelaren Per Morberg.Han lagar mat som är relativt enkelt i sitt hem.Det var riktigt roligt att se och efter det fick jag väldig lust....en stund.
Lusten infinner sig också när jag tittar på mina dvd skivor med Jamie Oliver (nakne kocken).Jag kan bli väldigt intresserad av att laga mat.Han gör (eller gjorde åtminstone förr) enkel mat som inte är alltför komplicerad för en sån som mig.
Jag har samlat på mig många VV recept från olika gånger som jag varit med.Där finns det mycket god och så klart inte fet mat.Det är enkel mat att laga men kan samtidigt bli festligt.
Det finns en super bra tidning i Sverige som heter Mat magasinet.Där i finns hur mycket god mat som helst och inte är det krångliga recept eller konstiga ingredienser heller.
För er som är mat intresserade kan jag varmt rekommendera den.

2 comments:

zanza67 said...

Per Mobergs matprogram är bland de bästa jag sett. Han verkar så opretentiös på ngt sätt.

Fia said...

Åh, kom hit och var i mitt hus ett tag så ska du se att du kommer att börja laga mat och TYCKA om att laga mat! jag lagar mat jämt. Framförallt då jag har lite knepigare saker att tänka och klura på...maken fullständigt ÄSLAKR då jag får lite knivigare problem, för då vet han att jag drar iväg till någon av de många farmers markets vi har här och står i köket, ibland en hel dag! Jag har nämligen upptäckt att jag tänker så bra då jag lagar mat. Och mycket musik ska det vara så jag kan sjunga medans jag håller på. Hm, ska nog skriva om det på min blogg tror jag...det är ett typiskt Fia-ämne. Kram!