Tuesday, June 12, 2007

Astrid Lindgren

I år skulle Astrid Lindgren fyllt 100 år.Den här underbara människan.Det var mycket jag inte visste om henne och fortfarande mycket som jag inte vet heller för den delen.
När jag skulle göra min slut uppgift i ett av ämnena på skolan i USA så funderade jag på att berätta om Astrid och sökte då på nätet efter information om henne.
Jag hittade då något väldigt underhållande som hon sade;

1997
Astrid fyller 90 år. Inför 90-årsdagen vill Astrid helst av allt gömma sig och vara "ett ensamt litet djur inne i skogen". Astrid Lindgren blir utvald till Årets svensk
"Jag tror att ni har glömt en sak. Och det är att jag är en gammal människa som är döv och halvblind och nästan helgalen. Och den har ni gjort till årets svensk! Vi får akta oss för att sprida ut det, för att då kommer dom att tro att hela Sverige är på det sättet..."


ur Aktuellt, TV 1

(från www.astrid lindgren.se)

Vilken skön människa!
Jag sitter just nu och lyssnar på ett gammalt band med Madicken.Jag har plockat fram mina band med Pippi,Bullerby barnen,Madicken och Saltkråkan.Jag tänkte att Eric kanske skulle vara intresserad men i nuläget verkar han totalt ointresserad.
Men en vacker dag blir han väl stor nog att sitta still och lyssna.

3 comments:

Desiree said...

Älskar Astrids böcker. Riktigt fina sagor i gamal fin svensk miljö. Jag är säker på att din lille son kommer att uppskatta dem inom snar framtid.

Annika said...

Älskar också Astrid!!! Så fin hon var, och vilka sagor hon skrev. Mina favoriter är Emil, Madicken och sen dom korta sagorna hon skrev i "Nils Karlsson Pyssling" och "Kajsa kavat". karolina har älskat framförallt Saltkråkan!

zanza67 said...

Madicken var jag kär i under 70-talet...