Saturday, April 7, 2007

Fåg....djurskådning

En och annan röd pippi dyker upp här ibland.Den här färggranna vännen såg jag i vintras.Nu har det dykt upp nya röda vänner,otroligt röda är dom.
Jag har faktiskt ingen aning om vad det är för fåglar som dyker upp i vår trädgård titt som tätt men de ser då verkligen inte ut som Svenska små fåglar....åtminstone inte en del av dem.





Precis som Victoria skriver ibland så finns det diverse naturupplevelser,en del mycket trevliga och en del betydligt mindre roande.
Inte långt ifrån oss ligger Merritt Island National Wildlife Refuge.Ett stort område som är en del av NASA och Kennedy Space Center .Här kan man se diverse djur,t ex fåglar,ormar,alligatorer,Manatees m fl.Vi brukar åka dit titt som tätt för att se om vi kan stöta på någon alligator som ligger och solar sig.Man åker runt med bilen och så finns det olika "hållplatser" där olika fåglar håller till och man kan b la se the Bald eagle om man har tur.Det kan finnas mycket intressant att se där.Eller också kan man sitta här i trädgården och se dessa djur dyka upp.
Här finns det gott om ödlor,fast det har dock minskat betydligt sen vi tog tag i att fixa i ordning trädgården och ta bort mycket växter och mulch.Ödlorna drar ju hit andra mindre trevliga djur att ha i trädgården;Ormar.Visserligen säger alla att det är inga farliga ormar,men hur ska de veta det som inte sett dom.Vi har åtminstone sett 5 olika sen vi kom hit.Varje gång är det jag som sett dom först...och jag är den som försvinner först från platsen också.Trots mycket detektiv arbete på internet har jag bara hittat en av dom och den är ofarlig.Men usch ändå.
Det trevligaste djuret vi har här är Manateen.Ett utrotningshotat djur,sjöko.Kanske inget vackert djur men så söt ändå.Så gott som varje dag ser vi dom ligga i kanalen,upp mot sex Manatees kan det vara.Dom kommer allra längst in i kanalen förmodligen för att här är lunt och skönt för dom och ingen direkt båttrafik.Det sprutas vatten högt och lågt från dom,di fräser och nu är det väl dags att göra små manatees också.För dom busar här nere för fullt.Känns lite unikt på sätt och vis att kunna se dom från vår brygga.

5 comments:

Desiree said...

Den där röda fågeln tror jag att jag också sett i vår trädgård men jag vet inte vad den heter. Kul och interessant med alla djur ni har i er närhet. Jag skulle gärna vilja åka och kolla på alligatorer någon gång. Små ödlor har vi också i trädgården. De är ganska söta.

Annika said...

Nog är det mer exotiskt där hos er!!! No kidding!
Intressant!!

Fia said...

Jag tror att fågeln är en Red Robin, stats fågel för Ohio om jag inte missminner mig. Mycket söt lite fågel. Ni har förmodligen också en fågel som ser ut som en mindre skata, men är väldigt blå och vacker, det är en Bleu Jay.

När det blir lite varmare får du inte missa att hänga upp matstationer för kollibrifåglarna. Du hittar dem billigt på Walmart/KMart, de ser ofta ut som röda blommor i plast som hänger upp-och-ner men finns även i otriligt vackra handblåsta i glas. Du fyller dem med en blanding av socker och vatten (eller köper färdigt pulver och blandar). Att sitta och titta på kollobris är en av mina favvissysselsättningar under sommaren. Du kan också köpa sk fjärilsträd (butterflybushes) de drar till sig både fjärilar och kollibris.

Fia said...

Åsså var det där med svenska. Red Robin heter Kardinal på svenska, kom jag just på.

Cecilia said...

Desiree: Ja små ödlor kan väl inte göra så mkt skada,de är ju ganska söta.

Annika: Ja nog är det exotiskt här.Idag har vi sett en orm till...usch.

Fia:Tack så mycket för att du delade med dig av dina fågelkunskaper.Nu hänger det en matstation uppe,skall bli intressant att se när första fågeln nappar.Fjärilsträd måste vi bara kolla efter,låter mkt intressant.