Tuesday, April 17, 2007

Funderingar....och otäcka kryp igen

För ett tag sedan så läste vi något på någon av engelska lektionerna om Eritrea.Min lärare sa då att det är nog ett påhittat land.Jag blev paff.Hon är i 50 års åldern och är väl utbildad men visste inte om att landet finns.Jag letade och letade på kartan,sa att jo det ligger här nånstans.Ett litet land.Vips så hittade jag det till slut.
Det är ganska roligt att få frågor från lärarna om Sverige.Vilket sorts alfabet vi har,siffror,och gud vet allt.Det är roligt att kunna berätta för dom om landet och hurdana vi är och fungerar.Kul att kunna lära lärarna...och elever.Vet vi mycket om andra länder?!
Jag anser att min ena lärare som är lika gammal som jag är,inte är som andra amerikanska tjejer.Hon är frånskild,har en pojke på 2 år som hon har med en Koreansk kille.Har jobbat i Korea och gjort diverse saker.Har fått för mig att hon inte är som en vanlig amerikansk tjej.När jag ser en amerikansk tjej framför mig så tänker jag på en tjej som blir försörjd av sin man för så skall det vara....säger dom.Men N är totala motsatsen.Hon är lite som en svensk tjej men ändå inte.Inte så kaxig men ändå härlig och inte torr som en svensk.
Till något mindre trevligt igen.I helgen då klockan var absolut läggdags,23.30 så satt vi och pratade om ormar och att det alltid är jag som råkar se dom.Jag reser mig upp för att gå och nana och tittar ut på betongen vid poolen.Vad ligger där om inte en orm.Så sent.Konstigt nog var det ingen som trodde mig men där låg den.
Igår var det dags igen,såg svansen på någon jag aldrig sett förut.Är det något magnetiskt med mig och ormar?!Bläh.

8 comments:

Desiree said...

Låter lite småläskigt med ormarna. Vet du vad det är för sorts orm, om den är giftig eller ofarlig. Hoppas det är en ofarlig sort iallfall. Kul att lärarna är nyfikna på sverige och var du kommer ifrån.

Annika said...

Jättekul med Sverigeintresset, och roligt om du kan få en amerikansk kompis i din lärare...
Jag ska ju berätta om Swe på fredag på Karolinas skola...Ska bli kul att höra vad folk tycker och tror :-)))

Anne-Marie said...

Jag upplevde samma sak när jag var elev här i USA. Mina lärare tyckte det var intressant när jag skrev om sådant som hade anknytning till Sverige. Jag uppskattar alltid människor som visar intresse för världen utanför USAs gränser.

Cecilia said...

Desiree: Vi tror att det är ofarliga ormar,hoppas att vi tror rätt.Ja det är roligt att lärarna visar intresse för vårt lilla land.

Annika:Det skall bli kul att höra vad de tycker på Karolinas skola,om de blir mer nyfikna på att få veta mer om Sverige.

Anne-Marie:Jag uppskattar också människor som visar ett intresse för annat än sitt eget land och i detta fall då Amerikanarna.

Fia said...

Det finns något man kan lägga runt sin trädgård som gör att ormarna inte gillar din trädgård. Jag vet inte vad det heter men om ni har en pestkontrollfirma som behandlar ert his och trädgård så vet de.
Du kan också behandla din trädgård med ett syntetiskt krysantemumolja som gör den HELT myggfri.

Cecilia said...

Fia: Tack för de tipsen!Myggfritt lät inte dumt.Vore inte fel med ormfritt heller.Det enda djuret jag väntar på nu verkar inte vilja komma,förstår inte vart kollibrierna har tagit vägen.

Anne said...

Håller med att det låter läskigt med ormarna. De håller sig väl utanför poolen eller har ni haft nån orm i vattnet också?
Hoppas ni har en bra helg!

Cecilia said...

Anne: Nej peppar peppar så har dom hållit sig undan poolen.Men jag tittar noggrant varje dag.Dom håller sig till att hänga i buskarna och åla på gräset.