Saturday, May 12, 2007

Barndomsminnen

Låg i poolen förut och åkte runt på en luftmadrass.Plötsligt kände jag en doft som påminde om något,jag visste att jag känt den förut.Efter mycket funderande så kom jag på att det hade med farmor och farfar att göra.Det luktade som det brukade göra i deras husvagn.Genast kom alla minnen tillbaks som jag har med farmor och farfar.
De hade sin husvagn på en camping som heter Askeviks Badet och som ligger vid Sjötorp, inte så värst långt ifrån Mariestad.Där brukade vi vara mycket om somrarna och ha det roligt.Jag minns att jag tyckte det var så rogivande att ligga och lyssna på all trafik som gick förbi uppe på stora vägen.
Där fanns inte mycket leksaker men de som fanns var väl till slut nästan utslitna och jag kommer ihåg dem som om det var igår jag lekte med dem.Det var klippdockor,böcker,en sliten liten docka,små bilar. Heter det klippdockor förresten,sådana som man klipper ur tidningar och som det finns kläder till?!Finns de även idag tro?!Böckerna hade farmor kvar tills hon dog och jag hoppas att min kusin sparar dom.Hursom helst så var det en helt vanlig camping,inget särskilt med den.Den ligger alldeles vid Vänerns strand.Blev många blåbärsputtar, från Klings glass,ätna här.Gott gott.Där fanns också en minigolfbana som vi säkerligen slet ut av allt spelande.
Tänk om man kunde vrida tillbaka klockan och få vara liten igen och träffa farmor och farfar.

3 comments:

Anne-Marie said...

Vad fin din blogg blev med den nya "looken". Det är intressant det där med dofter - att de får en att minnas vissa saker. Jodå, nog tror jag att det heter klippdockor. Om de finns fortfarande vet jag inte. Trevlig lördag!

Cecilia said...

Anne-Marie: Tack så mycket.Jag kände att jag behövde förnya bloggen trots att den inte är så värst gammal.Måste forska vidare om det finns klippdockor fortfarande.
Hoppas du har en fin söndag!

Annika said...

Ja, verkligen!! MYCKET snygg blogg!!
Doftminnen är så starka! Jag kan också slungas tillbaka i tiden av en viss doft.
Klippdockor/pappersdockor. Det finns en himla bra webb-sida som jag hade påp min blogg i höstas...Ska se om jag hittar den igen. Värsta nostalgitrippen! Tror tyvärr pappersdockor är sällsynta idag. Vi älskade dom! ritade jämt kläder till dockorna. Har många kvar!