Sunday, March 9, 2008

Två galna svenskar

P och jag har länge drömt om USA och att köpa ett hus och flytta dit.Vi har kollat på allt ifrån sämre hus till riktiga lyxkåkar och drömt oss bort.Fast frågan är om jag trodde att det skulle bli så nån gång.
Sommaren för två år sedan så började vi på allvar att kolla efter tänkbara hus och vi hittade då några tänkbara hus som var inom rimliga prisnivåer.
Av någon anledning kom jag i kontakt med en mäklare,Gail.Hon hade inte hand om några av de husen vi var intresserade av men jag tog kontakt med henne ändå.Vi började skriva och jag talade om vad vi sökte,jag kan ju villigt erkänna att det varierade nästan från dag till dag.Ena dagen ville vi bo vid en kanal och nästa dag ville vi bo vid en golfbana.
Men så hittade vi ett hus som vi föll för och sakta sjönk det i pris.Gail åkte dit och tog en massa kort åt oss och kollade på huset.
Jag undrar just om hon trodde på allvar att vi skulle göra slag i saken,utan att ens ha sett huset.Men tack vare mycket e mejl kontakt med henne och en kompis vi har i närheten,så litade vi på dem och deras kunskaper och bestämde oss för att lägga ett bud.
Det var en oförglömlig kväll,en hemsk väntan.Men så kom ett efterlängtat e mejl där det stod att de hade accepterat vårt bud.Vilken skrämmande lycka.Vad hade vi gjort?
Men när vi kom över och fick se huset för första gången så var det ingen tvekan om att vi gjort det rätta.
Gail berättade att hon har sparat alla e mejl som vi skrev,i en pärm.
När vi skulle skriva på alla miljoner papper i samband med husköpet så fick vi veta att grannarna var nyfikna på var vi kom ifrån.När de fick veta att vi var utlänningar som köpt huset så var de oroliga för var vi kom ifrån.Men de lugnade sig när de fick veta att det var svenskar,
två galna svenskar....

9 comments:

Desiree said...

Grattis till huset! Vad kul att det blev det huset ni verkligen hade fastnat för. Jag tror det kommer att bli jättebra. Hoppas ni får riktigt trevliga grannar. Du får gärna visa bilder på huset sedan. Kommer ni skeppa över möbler och sådant också eller mest mindre saker? Jättekul att ni snart kommer tillbaka till Florida.

Cecilia said...

Tack tack.Vi har haft huset sedan december 2006.Nu har det stått tomt sen i maj förra året då vi åkte hem.Väldigt vansinne,men så är det.Inte mkt att göra åt nu.Vi köpte lite möbler av de förra ägarna just för att inte stå tomhänta.Men det åker ut så snart vi hittar något bättre.Jag bad Per att ta kort när han var där i november men kille som han är så är det ju inte särskilt städat precis så de bilderna kan jag inte sätta ut här...så det får bli om en månad.Vi äger inte mkt möbler här hemma att ta med så det blir mest små saker som åker med eller bli över skickat.Ja det skall bli så kul att komma tillbaka!

Cecilia said...

Desiree:Jag glömde ju skriva att vi har väldigt bra grannar.På ena sidan har vi ett jätte trevligt par där hon är från england.

Millan said...

Vad kul att hora om hur ni kopte ert hus! :-) Friskt vagat = halften vunnet!!! Sa nu ar tanken att ni ska sla er ner i Florida och ert hus och bo dar i manga ar eller??
Jag blir lite nyfiken pa vad ni jobbar med som gor att ni kan vara sa flexibla med vilket land ni bor i?? Jag tycker det later jatte spannande att bestamma sig for ett 'nytt liv' over there :-) och det ska bli skoj att folja er nar ni flyttar over nu igen!

Forresten sa forsokte jag lamna en kommentar for nagra dagar sedan om GI bockerna du kopt men jag lyckades inte utan blev utslangd hela tiden. Mycket skumt! Hur som helst sa har jag ocksa kort med GI ett tag och tycker att det funkar himla bra!! Jag har Gi in the City och Vara basta GI recept och tycker att bada bockerna har himla mycket goda recept!!

Annika said...

Visst vann ni Green card på lotteriet? Himla kul det också. jag känner en person till som vann där, lite kul.
Ja, visa huset! Sånt är ju jättekul! Snart bär det av tillbaks till the US of A eller hur??

Cecilia said...

Millan:Ja tanken är att vi skall vara i Florida.Sen får vi se hur länge osv.Är struligt då det bara är Per som har green card och det inte finns nån snabb lösning för oss andra.Vilket är JÄTTE dumt.Men det löser sig det med.
Jag är ständigt föräldraledig (känns det som åtminstone) eller tjänstledig.Så för mig fungerar det bra.Per har kajaktuthyrning och har haft i ett antal år här på Orust så det har ju gjort att vi egentligen bara behöver vara i Sverige på sommaren.Men nu är han erbjuden jobb som mäklare där vi har huset så vi kör på det nu får vi se....och hoppas att det blir bättre marknad i USA.
Jag tycker det finns mycket goda GI recept.Började med det förra året i USA men la av när jag fick veta att jag var gravid.

Annika:Nej tyvärr så var det bara Per som vann green card och det var för 9 år sedan och då var vi tyvärr inte gifta,vilket har gjort det enormt bökigt efteråt.Men det lär väl ordna sig en vacker dag.Ja nu bär det snart av,senast 11 april åker vi så nu är det tempo som gäller här hemma!hihi.

Desiree said...

Funderat lite på din fråga vad du ska ta med dig. Påslakan från sverige är helt klart värt att ta med sig liksom svenska täcken som passar till de svenska påslakanen. Här finns det ju påslakan men de är mycket dyrare och inte alls lika bra eller lika stort urval. Det går med de amerikanska täckena även om de är lite för stora men de svenska täckena är bättre eftersom de passar perfekt.

Anne said...

Kul höra hur det gick till när ni blev med hus i Florida. Du och Gail verkar ha fått en otrolig kontakt, ni verkar ha litat på henne. DEt är säkert nödvändigt man får det förtroendet för mäklaren för att våga köpa på avstånd. Som Millan skrev här ovan, friskt vågat hälften vunnet. Men förstår det kändes pirrigt köpa nåt utan att ha sett det. Jag tyckte det kändes pirrigt boka en hyreslägenhet utan att ha sett den så ännu pirrigare och nervösare förstås köpa något. Men det blev ju jackpot för er och ett hus ni gillar, dessutom trevliga grannar som jag förstår det. Snart åker ni alltså, du skrev april. Veckorna kommer gå fort nu och fram till det är dags att åka. Håll oss uppdaterade med hur förberedelserna går.

Cecilia said...

Desiree:Tack för tipset.Lakan är något jag har funderat på faktiskt.Nackdelen är att Per tycker om de amerikanska och jag föredrar påslakan.Blir svårt med kingsize sängen...

Anne:Ja nu bär det snart av...om allt går bra på ambassaden vill säga.Usch och fy.