Wednesday, March 21, 2007

Uppskattar man Sverige mer?

Vissa dagar är bättre än andra dagar och idag är väl en mittimellan dag antar jag.Ville inte alls gå till skolan i morse.Kände bara blähä.Men jag överlevde dagen trots mina känslor.
Jag kan längta hem till Sverige väldigt mycket ibland och sakna sånt som jag aldrig trott att jag skulle sakna.Självklart saknar jag mina föräldrar och att vi inte kan träffas så ofta som vi skulle vilja och framförallt förstår jag saknaden över att inte kunna träffa deras enda barnbarn.....än så länge.Önskar att de kunde träffa honom mycket oftare och se hur tokig och otroligt söt och god han är!
Jag saknar vänner.Inte för att jag kanske drunknar i dom i Sverige heller men jag saknar min namne,som för övrigt var här i februari och kommer igen om en månad.Ja okej då,jag saknar godis,bröd,mammas mat och annat ätbart.Tittade på sista avsnittet av Saltön häromdagen och då längtade man ju inte mindre precis.Det är inspelat bara minuter från där vi håller till i Sverige och helt plötsligt visste vi inte var vi befann oss.
Är det så att man uppskattar Sverige mer när man är borta?Gekås av alla ställen,saknar jag nu.Gå där och trängas med folk i värmen och spendera pengar?Jo faktiskt.Ja inte trängas med folket,men shoppandet saknar jag.

4 comments:

Victoria said...

Det är konstigt - men enligt min erfarenhet blir man "mer" svensk när man flyttar utomlands. Allt det som man tog för självklart och inte hade vett att uppskatta i Sverige (i mitt fall lätt creme fraishe, Marabouchoklad, Malaco colaflaskor, färsk jäst etc, you name it) kan jag längta mig vettlös efter idag. Sånt är livet. Men här finns ju annat som inte finns i Sverige.

Annika said...

Hej Cecilia!!! Vad roligt att du hittat min blogg! tack för din kommentar!
Jag vet PRECIS vad du menar när du säger att man blir mer svensk när man bor utomlands. Så är det ju!!! Och tänk att man tom kan sakna ställen som GeKås när man bor borta. Fast, jag har tänkt på att man ofta saknar USA när man är i Sverige också. Antar att man blir rotlös på ngt underligt sätt.
Fast, ja, Sverige är ju ändå alltid "hemma" och oftast också bäst.

Fia said...

Hej vad kul att du kommit igång med ditt bloggande nu!

Visst blir man mer svensk då man bor utomlands! Jag skulle ALDRIG ha en svensk flagga hängades utanför min dörr i Sverige (hm, de skulle ju tro att jag var Sverigedemokrat eller nåt..i och för sig).

Det är detta pris vi "betalar" för att vi väljer att bosätta oss utanför Sverige. Då jag är här finns det saker som jag saknar från Sverige, när jag är i Sverige blir jag tokig på dålig service och sakanr mitt liv här. Så är det bara.

Men man saknar färre och färre SAKER från Sverige med tiden, fast de personer man saknar, ja där är saknaden konstant. Tyvärr.

Toini said...

Jag saknade Sverige idag, när vi fick vårväder här. Tänkte på våren hemma i Sverige när det blir fint väder och alla tar av vinterdäcken på bilen och man får köra på sommardäck igen. Saknar mina vänner och familj i Sverige, men trivs annars otroligt bra här.