Tuesday, September 18, 2007

Eidfjord

Jag fortsätter att skriva på temat Norge.Bilden nedan är tagen i lilla byn Eidfjord.Eidfjord var mitt hem under ett års tid -97/98.Jag jobbade som undersöterska på ett sjukhem och hade även en tjänst i ambulansen som innebar att var med på diverse utryckningar.
Ambulanserna duggar ju inte tätt precis med tanke på att det kan vara långa avstånd mellan orter och städer.Vi hade dock turen att bo ca 1 timme från sjukhuset i Odda.Men det vill ju till att inte ha ont av att sitta bak och inte se nånting och åka på VÄLDIGT slingriga vägar.
Vi bodde så pass att det gick att se vägen en bra bit in mot Odda så ibland när ambulansen for iväg och det var mörkt så såg man hur den for fram.De gånger jag jobbade på kvällen och Per satt hemma och såg blåljus så var han lite skrajsen att det var jag som satt där i bak.I de flesta fall var utgången bra för de som skulle vara med i ambulansen,förutom en gång då utgången inte var en trevlig händelse.
Året var en otrolig upplevelse och jag skulle inte vilja ha det ogjort.Träffade mycket mycket trevligt folk som var väldigt hjärtliga.

Eidfjord är känt för mycket.Mest kanske för gården som är högt belägen-Kjeåsen.Det är världens ensligaste gård som ligger 600m upp på en klippa.I Eidfjord finns även Sima kraftverk som är europas största.
Många reagerar öven på namnet och tänker på något som inte är roligt.Bussen med svenska ungdomar från Kista som 1988 kraschar rakt in i tunnel väggen och 16 människor dör.Så många gånger jag har åkt genom Måbötunneln och ändå tänker jag på det varje gång.

Från att ha varit rent utled på att åka bil kan man bli så här glad bara av att få ett par solglasögon att leka med...något förstora dock.









No comments: