Friday, February 27, 2009

Show and Tell - Fredagstema

Usch den här veckan har det verkligen blivit lite,läs inget alls,skrivet i bloggen.Jag har fortfarande inte läst förra veckans tema på Kaffe men det har jag tänkt att göra då tiden finns.
Har surfat runt som hastigast på div. bloggar i veckan och inte lämnat så många avtryck efter mig.

Sitter fortfarande vid stordatorn så därför blir det inga kort den här gången då jag inte har någon kamerasladd.
Sista gången (för den här gången) som Simone står för för temat.Temat som idag är Oumbärligt.

Vad är det som är oumbärligt?Alldeles för mycket här i livet och mer lär det väl bli.
Datorn har ju (tyvärr får jag väl säga) blivit oumbärlig.Vad gjorde man förr utan den?!Då var vi å andra sidan så många som inte hade dator,om jag nu går tillbaks till måååånga år.Men nu skulle det inte gå att ingen dator ha,om alla andra har men inte jag så skulle jag VERKLIGEN vara hopplöst ute.

Internet har också blivit oumbärligt,det med.Jag kommer ihåg då jag bodde i Norge,så istället för att skicka e mejl så skickade vi disketter till varandra bara för att få lite post.Fast det har ju inget med internet att göra utan det blev bara en liten utsvävning.....
Saken är den att jag kom på för ett tag sedan att jag förstod inte varför vi inte skickade e mejl till varandra istället för post men så kom tydligen Per ihåg att det var för att fylla postboxen då och då :-)
Kan man klara sig utan internet idag?Samhället är internetiserat eller vad jag ska kalla det. Både fördelar och nackdelar så klart,som med allt annat.

Bilen är oumbärlig.Fram tills i går hade vi två bilar.Ja vi har ff två men lämnade tillbaks skylten för den lilla bilen för att spara de pengarna när vi ändå inte behöver bägge.Men utan bil vet i tusan om vi skulle klara oss,nä knappast.Inte i Sverige heller (fast vi ingen har där) där vi håller till ute på en ö och där det går en buss om dagen,om den ens gör det längre.Så utan bil....ja vad skulle man göra då?!

Ja det var ju sådana där vardagliga ting.Sen finns det ju annat som är oumbärligt...nässpray t ex.Gör vardagen lättare då det behövs.Huvudvärkstabletter.

Sen med tanke på vad Millan skrev för två veckor sedan på fredagstemat så måste jag säga att visst är Vänner oumbärliga...Nu menar jag inte Vänner som går på TV (även om de också kan vara oumbärliga) utan jag menar de vänner som man har.
För nog är livet tråkigare utan sina vänner i närheten.Det känner jag då mer och mer.

På tal om vänner så kan jag som sista grej berätta att våra vänner ( C och R ) är i detta nu på väg till Kina för att hämta hem sin lille pojk!!

16 comments:

Fritt ur hjärtat said...

Jo nog är datorn och internet oumbärliga idag, men skulle det krisa finns det ju papper och penna:-) Vänner, ja vad vore livet utan vänner??

Cecilia said...

Ja papper och penna är inte att förakta.Jag tycker fortfarande att det är roligare att få ett handskrivet brev.Fast jag kom på anledningen till att vi inte skrev brev istället för att skicka disketter och dels var det för att jag precis köpt mig datorn och Per skriver som en kratta.Så i det fallet fick det bli diskettbrev.

Taina said...

Hej Cecilia!
Vissa veckor liksom försvinner! Håller med dig. Ibland känns det som om det bara finns måndagar och fredagar ;)
Datorn, bilen, vänner och jag kan bara hålla med dig där!
Ha en fin helg!

Cecilia said...

Taina:Ja och nu tycker jag att veckorna går ännu fortare.Om några dagar är det mars och sen äntligen april.Ja listan kan ju göras väldigt lång på vad som är oumbärligt för det är ju så mycket.
Ha en trevlig helg du med!

Erica said...

Bra inlägg :D
Ja, det är mycket saker som blivit oumbärliga i dagens samhälle, som dator, internet och sådant. Känns ibland lite konstigt att tänka på att det faktiskt fanns en tid då man klarade sig utan allt sådant; som dator, mobiler och sådant :)

Och det är helt rätt att vänner är riktigt oumbärliga :D

Hoppas du får en bra dag!

Cecilia said...

Erica:Ja men visst är det konstigt att det fanns en tid då vi klarade oss utan det och nu står man sig slätt om det saknas.Vågar egentligen inte tänka på hur det ser ut bara om 10 år.
Ha en fin dag!

Emmama said...

Vilken spännande resa din vän är på, vilken äventyr!!

Och datorn är ju en vän i nöden! :)

Trevlig helg!

Cecilia said...

Emmama:Ja visst är det en spännande resa som de är på.Undrar hur de känner med tanke på att vi andra runtom är upprymda :-)
Det är ett riktigt äventyr.

Trevlig helg!

Västmanländskan said...

Ja, jag antar att bil är näst intill oumbärligt i USA. Trevlig helg!

Christel said...

Visst behöver vi bilar, datorer och nässprej. Är mobiltelefonen lika "oumbärlig" i USA som här? Den kan jag inte minnas hur det var utan, den använder jag jämt, för att ha koll på familjen, för att kommunicera både hemma och på jobbet. Just nu är min på lagning så jag har en annan, och inser att jag nästan är funktionshindrad eftersom det är andra menyer och jag inte hittar som på min vanliga. Förr (före 1995) ringde man inte varandra från mobilen på väg hem, då väntade man tills man var hemma. Då fick man leta upp en telefonkiosk och hoppas att man hade kronor eller senare telefonkort om man behövde ringa, det gjorde man väl 3-4 gånger om året om jag minns rätt. Vart har alla gamla telefonkioskar tagit vägen förresten? Och var byter Clark Kent om numera?? Oj vad ditt inlägg satte igång massor av tankar... ha en riktigt skön helg! Kram

Marianne said...

Håller med dig om allt! Hihi, jag vill ha både vänner och Vänner jag också : )

I Sverige klarar man sig väl utan bil om man bor mitt i en storstad, men det är väl bara de som gör det. Annars klarar man sig inte där heller.

Men nu blir jag nyfiken, vad är det för resa dina vänner är på? Det låter så otroligt spännande.

Kram!

Petchie75 said...

Japp, internet och datorn känns ganska oumbärglig nuförtiden, speciellt när man bor utomlands och har långt till familj och vänner.
Nässpray kan jag inte med, usch usch. Borde väl egentligen använda det när jag är förkyld men det går bara inte. Har fortfarande hemska minnen från näsdropparna från när jag var liten och tycker att det är så otäckt med vätska upp i näsan!
Trevlig helg!
Kram

cia och roger said...

Han är här!!!!!!

Kram

Mia said...

Bra inlägg. Både dator och bil är ju på gott och ont oumbärliga saker. Man får en frihet med två bilar med fy vad det kostar pengar. Och vänner och Vänner är underbara!

Cecilia said...

Västmanländskan: Ja fast det kanske beror på var man bor.Är man mitt i en storstad så klarar man nog sig.

Christel: Ja precis,var byter Clark Kent om nu när alla telefonhyttar är borta?Tänk va fort de försvann,synd synd.Jag tror att mobiltelefonen är lika oumbärlig här som hemma men jag tror att det var betydligt senare OCH är betydligt senare med utvecklingen här.
Kram!

Marianne:Ja Vänner och vänner är viktigt.Hihi.Skoj med både ock.Ja våra vänner är på en riktig resa och nu har de äntligen fått sin lille pojk.Oj vad vi gläds åt den nyblivna familjen.
Kram!

Petra:Ja usch nämnn inte näsdroppar.Tack och lov har jag inte ont av nässpray annars hade jag mig inte tagit igenom då jag väntat barnen.
Ha en fortsatt trevlig Söndag.
Kram

C & R: Ja gud så roligt.Grattis miljoner gånger om!!!
Kram

Mia:Ja visst är de underbara,vänner som Vänner. :-)

Millan said...

Datorn och internet ar verkligen oumbarliga nu for tiden. Jag vet inte hur man skulle klara sig utan det nu nar man har vant sig. Speciellt nar man bor langt hemifran sa ar det ju ett sa bra satt att halla kontakt med vanner pa!! Man kan ju till och med tittap a svensk tv i england i och med internet. Super bra! :-). Att bilen ar oumbarlig insag vi for nagra veckor sedan da kamremmen gick av mitt under korning och bilen fick bargas till en mekaniker. I en vecka var vi utan bil och med tanke pa att Ben jobbar pa andra sidan stan (med 2 bussbyten) och Nils ocksa gar pa dagis dar sa blev allt valdigt mycket krangligare plotsligen.
Vanner, bade serien och de i verkligenheten ;-), ar vekligen viktiga!! Utan dem skulle ju livet bli for trakigt!! kram