Monday, June 16, 2008

Manatees

Små bilder på ett stort djur.Videosnutten är ju dock inte den perfekta men alltid något.
Sjökon är kanske inget vackert djur men den är söt på sitt sätt.Ser så snäll ut,får mig att tänka på Ior i Nalle Puh...fråga mig inte varför dock.
Det är många sjökor som blir skadade varje år pga båtmotorer,båtar som kör för fort t ex.De ligger och flyter uppe vid vattenytan och kommer det då en båt så är det lätt hänt att de blir skadade av motorerna.
Detta trots att det är Manatee Zoner i kanalerna och vatten runt om oss.

De äter växter och tycker om färskvatten.Grannarna till oss har berättat att om man sprutar vatten på sjökorna så kommer de gärna upp.

7 comments:

Millan said...

Ahaha vad gulligt! Och ja, jag haller med dig de ser faktiskt ut lite som Ior... lite tjuriga och trumpna sa dar liksom. :-)

Desiree said...

Fina bilder. Jag kan verkligen hålla med om att de liknar Ior i Nalle Puh. Vad läckert att de bor i kanalen vid erat hus. Jag hade ingen aning om att de kunde bo i kanaler utan trodde att de bara bodde ute i havet. Man man lär så länge man lever. Coolt att ni har dessa lite som "husdjur".

Cecilia said...

Ja då var det inte bara jag då som tyckte att de liknar Ior... :-)
Ja de blir ju lite som husdjur i och med att de kommer oss så nära att vi t o m kan klappa dom...och det tillåter de tydligen att man gör.

Victoria said...

Åh, vad gulliga de är! Jag skulle bra gärna vilja ha manatees i vattnet bakom vårt hus!
/Victoria

Cecilia said...

Victoria:Ja de är riktigt roliga att ha att titta på.De leker och rumlar runt där ute.Kanske är lite trevligare än alla aligatorerna ni har där hemma vid er.

Marianne said...

Å vad söta de är! Och att ni får klappa dem! Det ÄR verkligen exotikst, tycker jag! Jag håller också med om att de ser ut som Ior.

Jag trodde att de här djuren bara levde där uppe i Lulluns trakter, med isflak, sälar och sånt. Där ser man!

Ha en jätteskön helg!

Mia Wells said...

Hello mate greeat blog