Friday, June 27, 2008

Matlagning-Show and Tell



Veckorna bara springer iväg och nu har snart Juni gått och det är dags för sommaruppehåll för Show and Tell.

Dags att samla nya krafter och ideér för framöver.Har inte varit så flitig med kameran den här veckan....heller så det får bli lite blandade bilder.

Vi är väl lite av en pannkaksfamilj,det är populärt och gott.Vi äter det relativt ofta och måste säga att P är väldigt bra på att göra det.Jag står för smeten och han steker.


Ingen av oss i det här huset är överdrivet intresserad av matlagning tyvärr.Jag önskar att jag hade ärvt mammas kokkunskaper och intresse.Vet att det tog tid för henne att få intresse för det men innan 32 års ålder borde den ha kommit...





Bilden ovan är en Västerbottenpaj med kantareller som Per Morberg tillagat och som ser väldigt god ut.Älskar kantareller i alla dess former.Plockar gör jag inte gärna men däremot har jag en mamma som gärna är ute i skogen med sin korg.

I Sverige hade jag mina recept som jag gjorde men här har jag inte hittat något som jag gärna lagar.Men det kommer väl.Har mina böcker med diverse svenska recept som jag tänkt ge mig på att göra.Ärtsoppa,äpplepaj med vaniljsås,kalops osv.

Blir ofta att vi grillar kött och äter potatissallad,eller macaronisallad till.Det är väl typisk sommarmat och känns lätt att äta i värmen.Vissa dagar är det svårt att känna matlust när det är så varmt tycker jag.Då kan det passa bra med en sallad med något bröd till.Gjorde en pasta sallad häromdagen med turkey och grönsaker och till det hade vi vitlöksbröd.Det gick åt som smör i solsken må jag säga.













7 comments:

Fritt ur hjärtat said...

För mig är matlagning en passion, men vi är lika när det gäller grillningen. Däremot äter jag inte pannkakor, har inte riktigt förstått tjusningen med det;-) Jag gick verkligen loss i mitt matinlägg!! Nu åker vi till Liseberg!

Anne said...

Pannkakor är en rätt som jag kan få ett riktig sug efter ibland, jag tror det har mycket att göra med minnen. För mig är pannkakor barndomsmat och jag tror matminnen sitter i hela livet och att man därför kan "behöva" vissa saker ibland, även om man kanske inte längre tycker det är supergott.
Grillat är nåt jag nyligen blivit besatt av, vi köpte grill först i år och den använder jag flera gånger i veckan. Det passar ganska bra för mig som inte är så bra på att laga mat, jag tycker det är enkelt att grilla och lätt att få smak på maten den vägen.

Cecilia said...

Simone:Kanske tur att smaken är som baken då,annars kanske det inte fanns annat än pannkakor eller inte några alls.
Hoppas Liseberg var bra.

Desiree said...

Här hade du ju många goda och mumsiga bilder. Pannkakor gillar jag också och plättar och amerikanska plättar som är lite tjockare då de är bakade med fil och bakpulver. Pannkakor tycker jag är riktigt gott som söndagsbrunch med en stor fruktsallad till. Keso, sylt och lönnsirap är ju också smaskens. När man ändå står och steker pannkakor kan man göra några extra så kan man sedan göra creps med skink eller räkfyllning eller stuvande champinioner. Jättegott.

Anonymous said...

Pannkakor är gott!!Det äts det ofta hos oss nuförtiden då en liten Junior både gillar det och gillar att hjälpa till att tillaga det.

zanza67 said...

Härligt att följa matkulturen där över. Har hört att hönsen och äggen skall vara väldigt stora där borta?! Nej en liten sillbit och 7-8 potatisar räcker bra...Inga nymodigheter här inte...

Cecilia said...

Anne:Ja precis,det är barndomsminnen pannkakor.Gott är det men sen kan man bli urless på det ett bra tag.Vi äter det inte ofta men då vi gör det är det uppskattat.Grilla är ju så lättvindigt egentligen.Vi saknar dock en hederlig kolgrill som finns hemma i sverige,men det fungerar allt med gasolgrillen också.

Desiree:Ja där nämnde du något smart,varför inte göra med fyllning.Det är ju så gott.Riktigt mumsigt.Tack för tipset.Pannkakor i USA är ju mer förknippat med frukost.

Barbamorsan:Ja det är ju onrkligen bra barnmat och uppskattat för det mesta.

Zanza:Vad gott det lät med sill och potatis.Jag saknar färskpotatis...kan du inte skicka hit lite Majorna odlad potatis?