Friday, March 20, 2009

Show and Tell - Mitt Smultronställe

Dags igen och Ericas val för fredagens tema är Mitt Smultronställe.Det krävdes inte så mycket tankeverksamhet för att tänka ut var de platserna är.Det blir upprepning från tidigare inlägg med tanke på bilderna.

Det absoluta smultron stället är ute i stugan på Ängön (Orust).Ett underbart ställe,särskilt innan sommargästerna kommer.Men nog är det härligt att vara där även under turistsäsongen då man kan sitta och titta på alla miljoner ( jag menar alltså de stora och dyra båatrna) som åker förbi på Malö Strömmar. En och annan gång händer det även att vi ser sälar,fast inte ofta längre.
Vi var ute och seglade för ett par år sedan (eller ja,det var en segelbåt fast vi kördemest med motor) och då hade vi en säl som följde efter oss en bra bit.
Kortet nedan är taget för 3 år sedan och sen dess har det försvunnit lite träd både här och där.



Ett annat smultronställe är Geiranger och hit lär vi åka igen i sommar (om bilen vill ta oss dit utan att ta en omväg den här gången). Spelar ingen roll om solen skiner eller om regnet öser ner,det är ett smultronställe ändå.Underbart vackert.


Bilden här är tagen från stugan i februari förra året.Det var en härlig dag och riktigt skönt ute.


Funderade på om jag tycker om att vårt Florida liv är ett smultronställe,och jag vet inte det.Kanske tycker jag inte det.
Jag trivs här och med tanke på att vädret för det mesta är toppen så skulle man ju kunna tro att det är ett smultronställe...men jag tror inte jag tycker det.
Ihelgen får vi besök...eller också inte.Vi har inget hört på ett tag från vår amerikanske vän så vi vet inte om han verkligen kommer...återstå att se.

10 comments:

Petchie75 said...

Jag hade glömt var er ö låg, men visst var det där du bodde innan Tindra föddes?
Hoppas att ni får en riktigt härlig semester i sommar, både på ön och i Norge - när åker ni?
Stor kram

Cecilia said...

Petra:Ja precis,det var där vi bodde innan Tindra föddes :-)
Vi åker om lite drygt en månad,22 april.Nu kryper dagarna fram känns det som.
Kram!!

Fritt ur hjärtat said...

Ängön har jag inte varit mycket på, fast jag guidar om ön från sjön:-)

Cecilia said...

Simone:Guidar du om Ängön?Då vet du med all säkerhet mycket mer än vad jag gör.Tänkte se om jag kan hitta nån bra bok om öarna.

Taina said...

Guuuuuuuuuu så vackert det är i Geiranger! Vilket landskap.
Häftigt med en säl efter er så där. Synd att de försvinner mer och mer dock :(
Ha en fin helg!

Cecilia said...

Taina:Ja Geiranger är verkligen vackert.En underbar plats.Har man sen möjlighet att ta sig ut på fjorden så blir det hela bara vackrare!!

Annika said...

Jag minns den där ön från tiden innan Tindra föddes. Vilket paradis!!
Geiranget är ju så vackert att det inte är sant!! Vilken otroligt dramatisk natur!!
KRAMAR!!

Cecilia said...

Annika:Ja det är faktiskt lite av ett paradis där ute på ön.På många sätt och vis.
Geiranger är oerhört vackert och välbesökt av amerikanska turister framför allt.Mycket populärt resmål tack vare Hurtigruten.
Kramar!

Västmanländskan said...

Härliga bilder!

Suddrik said...

Det spelar ingen roll hur väl man trivs här - när jag ser dina bilder längtar jag HEM!!