Wednesday, September 17, 2008

Ja tid tar det

För ett litet tag sedan,närmare bestämt för snart två månader sedan så skrev jag på bloggen att jag hade något att berätta och att jag skulle berätta det inom några veckor.....Men så har det inte blivit som sagt.Mina tankar var att vänta tills det hela är färdigt helt och hållet men det dröjer några veckor till förmodligen,så....

Vi har blivit med företag,eller jag rättare sagt.Vad gör man inte för att få visum,då det är sååååå trassligt för mig och barnen.Inte så mycket att välja på,tack vare nuvarande president Bush som tog bort ett visum som var till för sådana som befann sig i samma situation som vi gör.

Starta upp en business från start hade inte varit att tänka på då det handlar om alldeles för mycket pengar för att göra det.
Så via mycket detektiv arbete hittade P en eventuell lösning,som både ger inkomst och framför allt visum för mig och trollen.
Många företag har vi kollat och läst om och vi har med all säkerhet hittat det bästa som var till salu.
Sedan var det bara att lösa ekonomiska biten med att hitta någon som var villig att låna oss de pengar vi behövde och det gjorde vi.

Så from 22 juli har vi haft företaget som heter,Florida East Coast Builders Exchange.En anställd har vi (vilket var ett krav för att det skall kunna fungera med visumet) och hon har varit där i två år nu vilket är väldigt skönt.

För att försöka göra det hela inte alltför invecklat så kommer här en förklaring vad vi gör:
Vi har ca 200 medlemmar som vi ger ut en Bulletin till med olika projekt som skall byggas runtom i Florida, t ex om NASA skall bygga,eller också om det ska byggas affärer,eller vad det nu kan gälla.




Någon som förstår?Det hela är inte så invecklat som det kanske låter.Men ett helt företag att lära sig det hela,men det fungerar bättre och bättre och vi börjar känna oss varma i kläderna nu.
Vi har ju fortfarande inte sett det där stackars visumet men advokaten säger att det går bra (och han har aldrig misslyckat hittills med detta så varför oroa sig egentligen) och de som har hjäpt oss igenom processen hittills säger också att vi kan vara lugna.........men vi vill se det innan vi kan känna oss lugna.
Så det här är vad vi pysslar med på dagarna från 8-4.Vissa dagar försöker jag jobba hemifrån så gott jag kan.

En dag i taget....


10 comments:

Marianne said...

GRATTIS till företaget! Alltid roligt när man kan få jobba för sig själv, särskilt när det går bra.

Men nu måste jag fråga. Du får alltså inte uppehållstillstånd som medföljande till din svenske make som har jobb i USA? Men han har uppehållstillstånd? Är Bush helt knäpp? Jag trodde att Moral Majority var FÖR familjen? Men de menar alltså att din man skulle lämnat dig och barnen hemma i Sverige? Jag fattar ingenting! Jag har som medföljande fått uppehållstillstånd utan problem i Bulgarien, Turkiet och Egypten. Länder som sägs inte fungera. Men i USA skulle det alltså inte funka?

Hoppas nu att det går igenom i rödaste rappet!

Cecilia said...

Marianne:Tack!
Nej tyvärr så är det inte så enkelt.Hade han bara haft jobb här och inte green card så hade vi säkert kunna åka med tack vare jobbet.Men tyvärr så gifte vi oss efter att han fick sitt green card och hade ingen aning om att det fanns ett visum för sådana som är i exakt samma situation som oss.Många familjer har blivit splittrade tack vare att det är så men det är inte helt omöjligt att visumet införs igen.Lite konstigt dock att det är som det är med tanke på att det här landet verkar vara FÖR familjen precis som du skriver....Så det enda sättet hittills har varit för mig att studera som jag gjorde förra året och i år åkte vi hit på ett B1 visum som gäller i 6 månader.

Marianne said...

Men fy så krångligt! Det är ungefär som om vi i Sverige skulle neka uppehållstillstånd när invandrare gifter sig med någon från hemlandet. Det skulle ju bara inte fungera, så kan man inte göra. För det är ju det Green Card är, ett permanent uppehålls- och arbetstillstånd. Precis som våra invandrare har fast vi inte kallar det för något klatschigt namn.

Nu måste de väl ge dig ett också!

Anne said...

Marianne,
Jag kan bara instämma i Cecilias hårda ord om allt som rör visum, det här med visum suger och är så oerhört komplicerat även om man tycker omständigheterna borde inkludera hela familjen osv. Det är helt knäppt!!!!!

Sorry Cecilia att jag skrev en kommentar även till Marianne, men det här med visum engagerar mig och gör mig framför allt upprörd.
Såååå det är det här du tryckt på!!! Jag har faktiskt varit nyfiken ända sen du hintade om att du skulle avslöja nåt, ville dock inte tjata och fråga hela tiden. Vad kreativa och påhittiga ni varit, jag är impad. Det är tydligen det som krävs, man får skapa egna lösningar för att det ska funka med visum. Även om ni inte har det i handen än så är jag ÖVERTYGAD om att allting är helt klart och ingen mer anledning till oro. Lita på det alla runt omkring er säger.
Vad spännande och kul det låter! Wow, känner jag. Så ni har ett företag, helt fantastiskt. Det kommer bli superbra, jag bara känner det. Som du säger, det tar lite tid bli varm i kläderna. Skönt höra ni känner ni blivit det mer och mer nu. Vad roligt du berättar allting och grattis förstås!!!
Kram

Desiree said...

Vad spännande och kul! Stort grattis. Låter som om ni kommit igång ordentligt också. Ska bli kul att läsa/höra mer om ert företag framöver. Jag hoppas verkligen att det löser sig med visumet för dig och barnen. USA är verkligen inte lätt att komma in och bosätta sig i. Visumstrul kan ju verkligen strula ordentligt. Jag håller som sagt tummarna för er.

Millan said...

Oj vad spannande!!!! Jag har ingen aning om hur visum funkar men det later valdigt invecklat. Kul hur som helst att ha nagot sadant har att jobba med! Hur tycker du att det kanns?? Skont att ha en anstalld som varit pa foretaget ett tag dessutom. Du maste beratta mer om vad ni gor nar tid finns. Tycker att det hela later kanon! Lycka till med visumet ocksa saklart.

Annika said...

Grattis! Vad roligt!
Spännande!
Hoppas nu att det ska gå riktigt BRA!!
Och att visum ska vara så in i h-vete krångligt...USCH. Vet ju att Anne har haft mkt strul och även ni. Nu ska vi hoppas att det går bara BRA!!

KRAM!!!

Cecilia said...

Marianne:Ja det hela är så galet tokigt....

Anne:Tack!Ja konstigt nog har jag tänkt på dig när jag har tänkt att nu måste jag snart berätta,eftersom du har frågat några ggr.Förstår såååå väl dina tankar när det gäller det här med visum.Det kan då suga musten ur en många gånger..och tyvärr ofta.Ja det är väl tyvärr så att man får komma med egna lösningar.Samtidigt är det då inte lätt detta.Mycket tunga utgifter i början och livrädd för att medlemmar inte ska förnya medlemskapen så att vi inga pengar får.Men i slutänden kan det inte bli sämre än vad det varit.
Hoppas det löser sig på visumfronten i Oregon också...

Kram!

Desiree:Tack.Ja vi har verkligen kommit igång ordentligt.Det sker stora förändringar på kort tid och mer som har hänt än under den förra ägarens tid.Det är bara att bita ihop.

Millan:
Tack tack.
Visum och USA = inte roligt....
Ja i dagsläget är det suveränt att ha henne som jobbar.Jag känner att jag kommer in i jobbet mer och mer och har lärt mig ganska fort faktiskt.Det känns roligt att t ex klara av Bulletinen ensam och hon kan göra annat viktigt.

Annika:
Tack!Ja vi hoppas och tror att det skall gå vägen.Ja det är ju verkligen inte bara att åka hit och se glad ut och tro att ja men det ordnar sig....kan det krångla så gör det verkligen det.Man känner sig som en brottsling utan att ha gjort något fel.

Kram!!

Petchie75 said...

Jättespännande - grattis och håller tummarna att det ska gå vägen med visumet!! Så himla dumt och korkat att ni inte kan få visum genom din makes green card! Företagsidéen låter väldigt intressant, och jag förstår att det är mycket att sätta sig in i nu i början, du får gärna återkomma och berätta mer..
Själva är vi där igen, precis som förra hösten - vet inte hur det blir med våra visum men samtidigt så är vi ganska sugna på att flytta tillbaka till EUropa (Halleluja säger jag om EU där det för OSS svenskar och spanjorer iaf inte är några dumma arbetstillståndsproblem!!). Frågan är bara när, var och hur - frustrerande det också!

Cecilia said...

Petra:Det är så tråkigt när det strular.Förstår er att ni funderar på Europa igen.Hoppas verkligen att det löser sig för er med visum.
Ja jag skall återkomma med en lite mer bättre beskrivning av vad vi håller på med.