Thursday, September 11, 2008

Show and Tell - Flaggor

Fredag igen och dags för Show and Tell och Petra har den här gången valt att det skall handla om flaggor.
Jag är ingen flagg människa....eller hur jag skall kalla mig.Har aldrig haft mycket flaggor runt om mig,vare sig det är på bilar eller i trädgård eller inomhus.



Floridas flagga är väldigt sällan jag ser faktiskt och jag visste inte ens att den ser ut så här.Den härstammar från 1868 men antogs inte förrän 1900.Den ändrades så sent som 1966.Det röda korset finns även på Alabamas flagga.
Florida blev amerikansk delstat 1845 så det tog sin lilla tid innan de fick en flagga.






Vi har amerikanska flaggan hängandes utanför garaget,ibland.Är dock inte varje dag den hänger där.Tycker att det är en oerhört fin flagga som USA har.Hela veckan då vi har åkt förbi bilhandlare så har jag tänkt att nu skall jag ta kort på nån av de jätte stora flaggorna som hänger lite här och var.För så klart,t o m flaggorna är rejäla här.





Norska flaggan tycker jag,kanske för att jag är så förtjust i Norge som jag är.Eller också är det för att den har fina färger.Den tillkom 1821 och bygger i grunden på den danska Dannebrogen.
Tycker att Svenska flaggan ser lite blek ut jämfört med de som har lite mer färg i sig och Norge är en av dem.
I Sverige vid sommarstugan på Orust så hänger det ständigt en väggflagga,i ur och skur,och det är fint att ha den där.
Så nu är det dags att sätta fart på kroppen så att alla två barn blir nöjda och glada.
Önskar alla en trevlig fredag och helg!









6 comments:

Annika said...

Jag är inte heller ngn flaggmänniska, inte alls. Men det är roligt med flaggor ändå ,förstås.
Jag har ingen flagga utanför mitt hus, men jag håller med dig om att den amerikanska flaggan är vacker.

Ha en fin helg. Kram!

Petchie75 said...

Hi hi, man är visst flaggmänniska eller inte, som du och Annika! Hade inte ens tänkt på det innan Annika skrev det ;-)
Jag har också tänkt i flera veckor att jag skulle ta lite flaggbilder men till slut fick jag leta i mina fotoarkiv för att hitta flaggor (även om du ju märkte att vissa av fotona inte är riktiga flaggor!).
Jag tycker också att den amerikanska flaggan är fin, den passar ju definitivt bättre i inredning (typ New England-stilen som ju Lexington bland annat har anammat i Sverige) än den svenska - gillar egentligen inte gult och blått...
Trevlig helg!
Kram!

Fritt ur hjärtat said...

Men vad fantastiskt vacker den är Floridas flagga!! Jag är också förtjust i Norges flagga men jag tror det är för att de är så duktiga på 17 maj med att vifta!!

Desiree said...

Kul att läsa om vad alla skriver om dagens tema. Jag glömde faktiskt att ta upp just Alabamas flagga så det var bra att du har gjort det indirekt. Ha en skön helg. Jag tycker att det är positivt att Norrmännen är så stolta över sin flagga och sin nationalitet.

Marianne said...

Haha, jag har inte heller tänkt på att man är flaggmänniska eller inte, men i så fall är jag väl inte det : ) Och på så sätt var det här temat extra bra så att vi alla fick lära oss lite om sådant vi inte kände till. Att delstaterna har egna flaggor, bara en sådan sak!

Ha en skön söndag!

Cecilia said...

Annika:Har nog aldrig funderat så mycket på det här med flaggor.Är dock hyfsat kunnig då det gäller att lista ut vilken flagga som hör var,trots att jag inte är jätte jätte intresserad av det.

Kram!!

Petra:Du kom med ett väldigt bra tema,har lärt mig mycket nytt.
Ja precis,den amerikanska flaggan passar
ju så bra i inredning.Fina färger.Ja New England-stilen tycker jag väldigt mycket om.
Kram!!

Simone:Ja visst är de duktiga på att vifta med sin flagga,norrmännen,de är då stolta för den.

Desiree:Jag hade ingen aning om att Floridas och Alabamas flagga hade något gemensamt,som korset.Kul att få lära sig något nytt genom temat.

Marianne:Ja precis,det var ett bra tema.För även om man inte är så intresserad av flaggor så har vi ju alla lärt oss en del som är nyttigt.