Monday, September 1, 2008

Äckliga odjur

Vi har inte persienner eller blinds i våra fönster,har hitills bara persienner i Eric´s rum och i de andra rummen använder vi våra stormshutters.
Det blir verkligen becksvart när man drar ner dem och det är väl både för och nackdelar med det.Jag vill gärna att de skall släppa igenom lite ljus på morgonen annars kan man tro att det är natt dygnet runt.
Är inte så vanligt att folk har storm shutters,konstigt nog med tanke på att det inte är helt ovanligt med oväder här.Så det är ett klart plus i kanten med huset.

Hur som helst ett minus just nu är att något tassar omkring på vinden fick vi veta av Bright House killen som fixade vårt internet och kabelTV.
Å andra sidan har vi haft våra misstankar om detta sen en tid tillbaka.För i min bil hade det varit något som gnagt sönder en slang.Hrm.
Något mindre trevlig var synen en morgon då jag drog upp en shutters i sovrummet.Helt uppdragen såg jag något som hängde ner och såg ut som en smal list....så jag drog ner shuttern lite igen och upp med den igen och då försvann "listen".
Det var bara det att jag såg "listen" springa iväg....den hörde till en kropp.Det var en råtta.Bläh.
Det var ju också ett ställe att vara på.Dumjönsen var kvar där på kvällen då jag drog ner shuttern igen.Den hade ju haft hela dagen på sig att försvinna därifrån.
Så nästa morgon var det dags för samma procedur igen men nu såg jag inte råttan längre.Jag gick och gjorde mig i ordning och vi åt frukost.Sen när jag kom in i sovrummet så kollade jag upp för att se om jag kunde se den och då såg jag en tjock lång list som hängde ner.Det var bara det att den här tjocka listen var en ORM som hängde där och förmodligen hade ätit upp råttan.Det var en låååååång orm och den rörde sig inte så jag trodde den hade fastnat eller nåt.
Men till slut var den försvunnen och antagligen var den mätt också.

Efter dessa dagarna har jag bara sett lite ödlor där och det räcker gott och väl.Usch för de andra djuren.Vi har satt upp en fälla på vinden,en konstig variant med klister så mössen/råttorna skall fastna på den.Men den har inte fungerat vidare bra uppenbarligen.

6 comments:

Annika said...

Tvi vale...Möss och ormar i huset. Möss brukar vi ngn ggn ha om höstarn och det är verkligen otäckt. Ngn orm har jag, tack och lov, aldrig sett inne i huset. eller strax utanför heller för den delen. DOM kan hålla sig borta.
Hoppas det är lugnt i ert hus nu :-)
Kram!

Cecilia said...

Ja tvi vale kan man säga.Hade förmodligen flyttat om vi hade haft eländet inomhus,nu var de ju ändå på rätt sida väggen.Bläh.I detta fallet så gjorde ju ormen nytta som åt upp det andra eländet.Men ändå ja....Ja det enda som rör sig i vårt hus nu är kaninen.
Kram!

Fritt ur hjärtat said...

URK, finns det inte någon typ av Antisimex hos er. Råttor sprider ju sjuldommar och basiller som ingen annan så det måste åtgärdas fort! Jag som lever ekologiskt och aldrig använder gift sulle uta att tveka använda vad som helst!! Lycka till med att få bort kräket!

Marianne said...

Fy vad läskigt! Jag ska aldrig mer klaga på myror! Hoppas nu att ormen har gett sig av till de sälla jaktmarkerna han också och att ni inte får nya besök. Kan de ha kommit med det höga vattenståndet som var efter Fay?

Cecilia said...

Simone:Jo här finns en uppsjö av Anticimex liknande företag.Det har inte visat sig någon mer råtta men är väl inte helt ovanligt då man bor som vi gör vid en kanal.SÅ förhoppningsvis var det den enda.

Marianne:Hihi,nä det är då lite otäckare med ormar och råttor men myror är ju inte att leka med de heller.Nej de kom innan Fay.Vi har ormar lite då och då i rabatterna men de är dock ofarliga och äter bara sånt som t ex råttor och ödlor.Så ormarna är egentligen bra för oss,för ödlorna har ökat i mängden och det beror väl på att ormarna har minskat.

Petchie75 said...

Usch för både råttor och ormar. Hoppas att de håller sig på den rätta sidan väggarna och fönster!
Konstigt att inte alla hus har storm shutters i Florida - de har de ju i PR... Men det verkar faktiskt som husen är bättre byggda här på vår ö än på fastlandet - finns knappt några trähus här utan allt är byggt i betong. Känns tryggare, speciellt nu när Ike nalkar sig till fredag.
Gillar inte heller att sova i beckmörka rum, man vaknar inte av sig själv då..
Kram från ett grått Karibien!