Friday, September 5, 2008

Show and tell - Ett sommarminne

Så var det dags igen för Show and Tell.Känns som att sommaren har flugit förbi i all hast och att det inte var länge sedan som vi gjorde det sista fredags temat innan uppehållet.Hoppas att ni alla haft en bra sommar.

Nu är det alltså Petra som står för september månads val och det börjar med Ett sommarminne.Det är så svårt att välja bland alla minnen jag har och det är så många jag skulle vilja skriva om.

Men tyvärr har jag nästan inga kort så det får bli ett sommar minne från i år.Inte för att jag har så mycket foton från den här trippen heller men det är alltid något att visa.

Mina föräldrar var här och hälsade på oss och vi bestämde oss för att åka till Key West.Vi har varit där två gånger tidigare men Per har aldrig varit där.

Resan är på ganska många timmar,det tog ungefär 7 timmar.Ganska saftigt att göra en sån bilresa för att bara stanna en natt.Väl framme på hotellet och installerat oss och bytt blöjor osv osv så bestämde vi oss för att gå ut och gå.Underbart att kunna gå och inte vara i slagsmål med myggor (varför där inga myggor var har jag ingen aning om).

Varmt som attan och svetten bara rann men gå skulle vi.Vi hade planerat att gå till själva centrum men det var alldeles för långt.Solnedgången är något särskilt att se här,tyvärr så fanns det ingen sol att se gå ner för det var regn just då.Men det är så vackert när det är fint väder.

Key West ligger så långt som går att komma söderut i USA och det är en underbar plats.Här bodde Hemingway med alla katter.Baren Sloppy Joe finns här där han spenderade åtskilliga timmar.

Många många är här och fiskar och fiskar hela vägen från Key Largo och ända ner till Key West.Här har det spelats in många kända filmer,b la ett par James Bond filmer.


Här badar vi på väg hem i Gulfen.Jag har utan tvekan aldrig badat i så varmt vatten och inte heller i så salt vatten.Jösses vilken härlig upplevelse.Det går inte att beskriva hur varmt det varmt.Det var definitivt inte svalkande.




En glad liten Tindra,trots hettan som var.



Vid den här punkten tas det åtskilliga kort varje år.Här är det närmare till Cuba än till fastlandet.Nu står vi dock en bit ifrån själva punkten men det var så lång kö för att bli fotograferade vid den. Här finns det ett hus och ett hotell som heter the Southernmost.Häftigt att kunna "döpa" huset och hotellet till det.

Det är ingen tvekan om att det inte kommer att dröja länge innan vi är tillbaka där nere.Per blev förälskad i Key West och ja,jag kan inte annat göra än att hålla med.Är man ett vattendjur så trivs man där.

8 comments:

Millan said...

Ah vilka harliga sommarbilder! Jag blir helt avis.. och tittar ut over det gra landskapet utanfor. Jag har vanner som har varit i Key West och som verkligen storgillade det!
Trevlig helg. Kram

Annika said...

Jag vill också åka till Key West!! Jag förstår att det är underbart mysigt därnere. HOPPAS vi kommer dit ngn ggn!!
Visst är själva bilresan dit vacker också? Den som går över alla keys?
KRAMAR...ser att ni har regn, det ska vi få imorrn också...efterdyningarna av Hanna, I suppose...

Petchie75 said...

Det är inte klokt vad stora avstånden är i Florida - staten ser inte så stor ut på kartan... Kul att ni tog er dit trots den långa bilfärden och mysigt sommarminnne som inkluderar dina föräldrar.
Förresten, jag vet inte om du såg Aussiekickis kommentar på min blogg om att hon trodde att jag var blond - jag trodde att DU var blond ;-) Det är nog för att Eric och Tindra är så blonda...
Trevlig helg och kram!

Marianne said...

Vilken härlig kortresa! Jag blir mer och mer sugen på en långsemester i US och just åka runt till en massa platser från norr till söder på östkusten. Men det blir inte under orkansäsong, det är ett som är säkert.

Hoppas nu att Hanna inte blir värre än regn och att Ike går och lägger sig så ni slipper honom!

Ha en jätteskön helg!

Desiree said...

Vad kul att ni fick besök av dina föräldrar. Att åka till Key West och ut på dessa öar är något jag verkligen skulle vilja göra. Jag hoppas att jag får chansen till det medans vi bor kvar här. Det blir ju en ganska rejälbilresa som vi väljer att bila hela vägen vilket skulle vara otroligt kul att få se en hel del av Florida på det sättet. Det behövs dock tid. jag tror vi skulle behöva 5-6 dagar för att göra denna resa och tyvärr är det ju så himla dåligt med semester i det här landet. Andra alternativet är ju förstås att flyga ner till Miami och där sedan hyra bil och åka ut till Key West. Jättekul som sagt att ni fick chansen att göra denna resa. Modigt att köra så långt med två små som kanske inte alltid har tålamodet att åka bil många timmar i sträck. Ha en skön helg.

Fritt ur hjärtat said...

Vilket minne! rea filmdrömmen, Key west har väl varit med i alla filmer som finns!!

Victoria said...

Åh, det är jättefint i Key West, var ni inne i fjärilshuset? Vi har en liknande bild från den södraste punkten - fast vi kunde stå just vid den eftersom det regnade lite och inte så många turister just då...

Cecilia said...

Millan:Tack.Ja det är svårt att inte gilla det.Det var rent livsfarligt att ta med Per dit för han blev så fast i stället att han nästan är sjuk av längtan dit.

Annika:Ja det är väldigt vackert att åka över alla öarna och broarna.Med det fantastiska vattnet på båda sidorna.Det är underbart.Hoppas att Hanna inte var alltför stygg där uppe.
Kramar!

Petra:Ja Florida är större än vad man tror.Det ser ju inte så stort ut på karta,precis som du skrev.Hihi,jag är raka motsatsen till våra lintottar till barn.Per är inte heller blond.Men å andra sidan så var jag också ljus när jag var liten.
Hoppas att ni klarat er från Ike.

Kram!

Marianne:Jag skulle gärna vilja resa runt mer i USA.Har sett så mkt vackra bilder tack vare alla bloggar.Nä under orkansäsong skall man nog hålla sig härifrån,särskilt om det blir som det har varit hittills.

Desiree:Ja det var väldigt roligt att ha mina föräldrar här.Ja precis,flyg till Miami eller Ft Lauderdale är ju ingen dum ide´ för eran del med tanke på att det tar sin lilla tid med bilresa.Faktum är att både Tindra och Eric är väldigt rediga när det gäller att åka bil,de är verkligen vana från första dagarna i livet.Så det gick riktigt bra att åka fast det var så lång.

Simone:Ja många filmer har det nog blivit.

Victoria:Nej tyvärr så har vi faktiskt aldrig varit på fjärilsmuseet...tror jag.Jag kommer inte ihåg första gången vi var där vad vi gjorde då,eller andra för den gången heller.Det är inte helt omöjligt faktiskt.Men jag borde väl komma ihåg det.Om inte annat så ska vi se till att gå dit när vi är där nästa gång.