Friday, October 26, 2007

Det skrivna ordet

Låg vaken mycket i natt,den här gången både p.g.a. min hosta och för att E hade svårt att sova.Låg då och tänkte på bloggen.Funderade på varför jag skriver,men jag kom inte på något vettigt svar så jag antar att det är för att jag vill.
Jag har alltid tyckt om att skriva,har haft lätt för att skriva och få fram vad jag tänker och vill på så sätt.Jag har alltid tyckt om att skriva brev och började med det redan som liten och håller fortfarande på även om jag inte längre skriver till så många så är det lika roligt.Jag har två brevvänner,en tjej och en kille,som jag har brevväxlat med i 17 år och det känns jätte skoj.Även om det kanske inte blir jätte jätte många brev varje år så håller vi ändå kontakten.
Tycker det är skoj med e mejl också men det är inget som slår ett handskrivet brev.
Jag skrev ett brev för 15 år sedan som ledde till att jag fick träffa min stora idol,hade absolut inte trott att så skulle bli fallet men så blev det.Det ledde till ett reportage i en vecko-tidning.Killen som gjorde reportaget undrade vad jag ville bli i framtiden och frågade om jag hade planer på att bli journalist.Något som jag aldrig funderat på men som då slog mig att det kanske vore nåt.Jag tycker om att skriva och tycker om att söka fakta osv.
På sätt och vis så blev det så men inte för en lång tid och bara på lokal nivå.
Två tjejkompisar och så jag,började intervjua lite lokala politiker och sedan ledde det även till olika yrkesgrupper.Har inget som helst minne varför vi gjorde det men det var skoj.En av politikerna var Bert Karlsson som då var i ropet p.g.a. Ny Demokrati.
Något annat som jag skriver är svar på frågelistor som Nordiska museet i Stockholm har.Jag anmälde mig då jag såg en artikel för många många år sedan i Vecko-Revyn då de sökte meddelare till att svara på olika listor.Jag försöker svara på någon varje år för att inte komma ifrån det för det är spännande,man vet aldrig vad som kan vara med på en utställning eller i någon av deras böcker.
Det är en rolig grej.

1 comment:

Desiree said...

Jag är nog som du. Skiva har alltid varit lätt för mig och jag tycker att det är lättare att uttrycka sig i skrift än verbalt. Kanske därför man sitter här som bloggare nu eller hur ;-)