Sunday, October 7, 2007

Vart är vi på väg?

Idag stod det något i Göteborgs Posten som fick mig att reagera oerhört starkt.Det stod om dödsskjutningen i Rödeby som skedde natten till lördagen.

En familj har sedan länge blivit trakasserade av ett mopedgäng.De mobbade familjens 19 årige,lätt förståndshandikappade, pojk.
Deras brevlåda hade blivit förstörd av gänget så de kunde inte ens ta emot post och när mamman i familjen var och handlade så kastade en av killarna en soptunna mot hennes bil.
På fredagkvällen så hade familjen blivit hotade till livet-men polisen ville inte komma.
Va?Ville inte komma.
Istället dök mopedgänget upp vid 01.30.
Nu gick det så långt att till slut tog pappan i familjen fram sitt hagelgevär och sköt två av pojkarna,en av dem dog direkt och den andre är svårt skadad.
I det här reportaget säger kyrkoherden i församlingen att alla ställer sig frågan "Varför?"Behöver de ställa sig den frågan verkligen?Det säger sig väl självt att han var trött på trakasserierna och framför allt ville han väl försvara sin son och resten av familjen mot dessa killar.
Vilken förälder skulle inte känt så?Självklart är det olyckligt att det behövde gå så långt att pappan blev en mördare.
Men varför fick de ingen hjälp?Hur kunde pojkarna fortsätta som de höll på?Varför reagerade inte deras föräldrar?De är 15-16år och är ute och ränner mitt i natten och föräldrarna "vet ingenting".De måste självklart ha vetat om vad som pågick.
Som vanligt så skylls det på varandra.Polisen skyller på sociala myndigheterna och sociala skyller på polisen.
Till saken hör också att det här gänget trakasserade hela bygden....och ingen gjorde något?Det är frustrerande att höra något sådant.Hur får det gå till så?Hur kan ett gäng unga killar få förstöra för en hel bygd utan att någon tar tag i saken?
Hur har samhället blivit i Sverige?

5 comments:

Petchie75 said...

Cecilia, jag håller helt med dig - jag tycker att den största tragedin är att ingen har hjälpt den där familjen och att mannen har känt sig tvungen att ta lagen i egna händer. Som Johanne Hildebrandt skrev i sin krönika i Aftonbladet, det var 15-16-åringar på moppar, inte Hells Angels... Något har gått så fruktansvärt fel i samhället.

Desiree said...

Jag håller också fullständigt med dig Cecilia. Jag förstår den stackars pappan. Sedan är det självklart tragiskt att det behövde gå så långt. Men om inte samhället kan skydda de utsatta så tar man ju lagen i egna händer. Detta förstår jag. Jag fattar inte heller hur ingen orkar ingripa då dessa ungdommar trakaserar hela samhället. Det är ju för fasiken helt sjukt.

Fia said...

Ja det verkliga offret här är den stackars man som i rädsla och förtvivlan inte såg någon annan utväg efter att polisen inte ville komma utan tog till sitt gevär.

Att nu i efterhand alla anser att denna lilla ligist är offret är väldigt magstarkt. Helt otroligt.

De hade ju t o m varit tvugna att hyra in vaktbolag för att se till att de äldre på äldreboendet var säkra. Om man som "förälder" inte ens har klarat av att lära sitt barn att visa aktining och respekt för äldre, vad tusan har man då lärt barnet?? Något alls??

Jag hoppas VERKLIGEN att den som blir åklagare i detta mål har tillräckligt med kurage för att sätta detta HELT under nödvärnsrättsparagrafen, dvs ge denna stackars man hel åtalsunderlåtelse vilket innebär att han går helt fri. Men vad sitter jag och skriver? Kurage, åklagare och svenska samhället i samma mening...haha...vore det inte så tragiskt så skulle det ju vara kul....suck.

Cecilia said...

Petra:Jag läste precis om det Johanne skrev i Aftonbladet,som var väldigt bra skrivet.Frågan är om det inte kommer att bli vanligare att invånarna i Sverige kommer att ta lagen i egna händer alltför oftare.Man hör om det mer och mer och det blir ju inte bättre av att det blir färre poliser t ex och fler brott.

Desiree:Det är verkligen tafatt av samhället.Folk bara ser på och låter det hända och till slut så går det så långt som det nu gjorde.Det är verkligen helt sjukt.

Fia:Ja du helt sant,vad har föräldrarna lärt barnen?!Det räcker med att se barn som har föräldrar som är jämngamla med min P.Där hans pappa bor är det ett himla väsen med barn/ungdomar som för ett himla väsen och vad gör föräldrarna.Ingenting.De får göra precis som de vill,finns ingen pli över huvud taget.
Jag förstår precis vad du menar,vore det inte så tragiskt så
skulle det vara kul.

Millan said...

Nej men usch jag hade inte alls hort om det har innan jag laste hos dig. Min pappa bor i grannbyn och jag har bott i Karlskrona i manga ar och det kanns ju helt overkligt att nagot sadant hant i det lugna samhallet. Jag har inte last mycket om det men det ar ju otroligt tragiskt. Jag haller med dig och undrar var foraldrarna till pojkarna holl hus. Att det inte finns hjalp att fa ar helt otroligt och sa hemskt att det ska behova ga sa har langt. Usch sa sorgligt!