Friday, May 30, 2008

Show and Tell - Böcker

Så länge jag kan minnas har jag varit väldigt förtjust i att läsa....och många böcker har det blivit.
Mamma berättade för mig att hon hade alltid drömt om att få läsa för sitt barn,men jag var tydligen inte inne på samma spår för jag hade inte ro i kroppen att sitta still tyvärr.

Jag har kvar alla mina böcker från diverse bokklubbar från det att jag var liten och många böcker är det.
Jag var medlem i nån Disney bokklubb tror jag det var.Jätte fina böcker.

När jag kom upp i åldern då biblioteket var intressant så lånade jag med mig varenda tänkbar bok.Mycket Kitty böcker,MaryLou och Puss,Kram och gud vet allt vad de hette.

Nu har jag kvar så gott som alla mina böcker i Sverige,fick endast med mig några få över.Jag har inte så mycket tid till att läsa ändå.Blev några böcker lästa då jag inte kunde sova på nätterna när jag väntade Tindra men sen dess har det ingen blivit.

Förra året när jag gick intensivkursen i Engelska,läste vi To Kill a Mockingbird av Harper Lee.Den hade jag nog aldrig läst om vi inte varit tvungna till det.Men jag är läraren evigt tacksam för det för det är verkligen en jätte bra bok.Det fick mig sugen på att läsa fler böcker på engelska dessutom.


En bok som jag inte läst än är Mia Törnbloms bok Självänsla nu,men jag har hört att den skall vara bra och lite mer självkänsla är väl något jag behöver så...Köpte även med mig uppföljaren så förhoppningsvis får jag läst de snart.


Bert Karlsson är en av mina favoriter,som person, i mångt och mycket.Han har mycket bra att säga men det kan ju även komma sämre ideér också.Jag fick den här i julklapp och har inte läst den än,men jag har tittat igenom den och fått mig många skratt så den ser jag fram emot att läsa.

The Secret vet jag inte om många hört talas om men den är tydligen väldigt omtalad här i USA.Vi har sett filmen och det fick mig lusten på att köpa boken.Den handlar i korta ord om att tänka rätt.Jag är mycket för sådana böcker,tycker det är roligt att läsa sådana som kan ge mig en knuff i den riktningen.





Så den sistnämnda boken och klart en av de bästa jag läst.Sorgfågel handlar om Annika Östberg som sitter i amerikanskt fängelse och som nog de flesta hört talas om.Det är en jätte bra bok.Intressant att få höra om hennes liv innan fängelsetiden och även under tiden där.


Övriga böcker som jag tycker om är Bridget Jones dagbok,de böckerna är nog mina favoriter.
Vet inte om jag har nån favoritförfattare.Har läst alla Sidney Sheldon böcker så han må väl vara en favorit.Nora Roberts tycker jag också om.Det finns så många bra författare.
Jag läser gärna självbiografier,skönlitteratur då det gäller det mesta.Har aldrig läst någon bok som Sagan om Ringen osv,det faller mig inte riktigt i smaken dock.
Har med mig en del pocketböcker av Stieg Larsson som jag hoppas kunna få läst vid tillfälle.














7 comments:

Marianne said...

Vad roligt att du har med To Kill a Mockingbird! Det har jag också! Men den ligger på vänt, har inte läst den än. Jag blir mer och mer sugen på den, för jag har hört så mycket om den och nu skriver du så fint dessutom. Tror den just åkte upp ett par pinnhål i kön!

Annars känner jag inte alls till dina böcker, så det var jättekul att få veta lite om dem.

Hoppas du får en bra helg!

Fritt ur hjärtat said...

Nu har jag läst om " To kill a Mockingbird" på flera av bloggarna så nu måste jag läsa den!
Alla Sindney Sheldons böcker har jag också läst.

Cecilia said...

Marianne:Ja läs den absolut.Den var väldigt populär i dagens tema märkte jag.
Trevlig helg!

Simone:Ja den är verkligen att rekommendera.

Petchie75 said...

Ha ha, vad roligt att så många har skrivit om To kill a mockingbird idag - verkligen otippat men kul!! The Secret har jag sett på Borders och faktiskt blivit lite nyfiken på vad den handlar om - är det en vanlig roman eller någonslags "new age" bok?
Jag var med i Kalle ANkas bokklubb tror jag att den hette, böckerna finns kvar hemma har min mamma försäkrat mig om ;-) Något för framtida barn...
Trevlig helg Cecilia!

Cecilia said...

Ja det kanske var Kalle Ankas bokklubb jag var med i ,det låter bekant.Hur skall jag förklara The Secret,det både är en New Age bok men ändå inte.
Den är svårförklarad faktiskt.
Trevlig helg!

Anne said...

Nu har flera rekommenderat to kill a mockingbird, jag SKA bara se till att läas den nu. Bra med tips! Tack!
Ågh, Sidney Sheldon. Jag har också läst hans böcker, slukade dem som yngre. Miniserien Tracys hämd på tv nån gång i slutet av 80-talet såg jag också, kanske även du minns? Tyckte den var såååå bra.
Jag gillar också självhjälpsböcker som kan ge en knuff i rätt riktning. Mer och bättre självkänsla behövs även hos mig kan jag erkänna. Har hört talas om boken Självkänsla och författaren, men inte läst själv. Men den kan nog vara riktigt bra. The Secret har jag, tyckte den var bra. Den gav en del att tänka på och lite aha-upplevelser (även om jag nog inte köper allt utan ifrågasätter en del).

Cecilia said...

Anne:JAA läs den,oerhört bra bok.Sidney Sheldons böcker var lättlästa för fort gick det att läsa dem.Så sent som igår pratade jag om Tracys Hämnd då den gick som miniserie.Vet inte hur många gånger jag har sett den.Vi har sett lite av filmen The Secret också,men precis som du säger så ifrågasätter man en del.Men det ger en nåt att tänka på.