Friday, October 10, 2008

Show and tell - Fredagstema

Den här fredagens tema var lite enklare att svara på; Om jag kunde byta karriär skulle jag...
Ja nu har jag ju egentligen redan bytt karriär även om det så inte är för gott för det är då ingen som vet.
Men jag har gått från att vara undersköterska på ett demensboende till att nu vara egen företagare för det vi håller på med.

Men det är definitivt inte drömmen utan det jag skulle vilja göra är att ha en liten butik.Har drömt om det i många år.Liksom många andra så har jag alltid tyckt om brevpapper,små papper,och allt möjligt sådant där.Det var drömmen att få ha en butik med sådant.Men sedan jag blev lite äldre så ville jag gärna sälja annat.
I Götene finns en affär som heter Färg & Fantasi och den har så mycket härliga saker,den är lagom stor men man kan hitta något till alla tillfällen.En sådan butik vill jag ha.Dit folk kan komma för att köpa sin dopgåva,födelsedagspresent,bröllopspresent,eller vad det nu kan vara.Det skall inte vara saker man kan hitta i vilken affär som helst.

Den här ängeln köpte jag till Eric (kommer från Bukowski) hos Färg & Fantasi.Det är också en sådan grej jag skulle vilja sälja.Bukowskis nallar är så himla söta och framförallt barnsäkra.


Den här skålen kommer också från butiken och den fick jag i somras när mina föräldrar var här.Är man inte godissugen innan man ser den så finns viss risk att man blir det.....
Jag är inte jätte händig tyvärr så att måla en sådan skål och sälja i butiken skulle no ginte vara att tänka på.Men jag skulle gärna sälja någon annans målade skålar och vad det nu kan vara.

Vem vet det kanske blir en liten butik någon gång,var den skall vara det vet jag inte.Men jag skulle kunna tänka mig att vara i en mysig lokal,varför inte en övergiven lada?!Huvudsaken är att jag skulle hålla till på ett bra ställe och inte för bra gömd.

Ja det var min lilla dröm om karriärsbytet.

Önskar er en fortsatt trevlig fredag!!

17 comments:

Fritt ur hjärtat said...

Låter genomförbart i alla fall. Jag kommer var så säker!!

Anonymous said...

Håller på med GI men inte strikt viktkoll. Samlar istället information från en amssa ställen. Det är kul och man äter supergott, men det e jobbigt nu första veckan... med huvudvärk och jävulskap =)////

Cecilia said...

Simone:Vad bra med en kund åtminstone.Då får jag hitta något nära Uddevalla då...

Marie:Ja det där med huvudvärk är ju mindre roligt så det kan man ju hoppas att man slipper.Det finns ju en uppsjö av GI mat som verkar vara hur god som helst.

Desiree said...

Ja det lät ju hur trevligt och mysigt som helst att ha en liten butik med massor av vackert papper. Det skulle jag själv absolut kunna tänka mig. Jag skulle även kunna tänka mig att bara jobba på en sådan butik även om jag inte ägde den själv. Jag tror jag skulle trivas väldigt bra med ett sådant jobb. Ha en skön helg. Det där Marabou fatet var kul.

Anne said...

En sån butik skulle jag gärna besöka, precis i min smak. Sådana butiker väcker ofta starkt vill-ha-begär. Vackert papper och olika små vackra saker. Det blir man glad av, så att äga eller bara jobba i en sån butik skulle nog vara väldigt trevligt. Drömmar ska man ha, helt klart.

Anonymous said...

hej, såg att du hade varit inne på gi-bloggen o att du funderar på att själv börja med gi. Jag har hållt på ett tag med det innan, o lyckades gå ner ett antal kilon. Men sedan gav jag upp o är tillbaka där jag startade. Nu ska jag äntligen ta nya tag har jag bestämt mig för, o jag har blivit medlem på gi viktkoll som jag tycker verkar vara bra. Lycka till!

Cecilia said...

Desiree:Ja jag skulle också kunna tänka mig att bara jobba i en sån butik,behöver nödvändigtvis inte äga den även om det är det jag helst vill.

Anne:Ja drömmar måste man ha annars vore det tråkigt.Sen om en eller annan dröm slår in blir man ju inte ledsen.Får nog kanske spinna vidare på min lilla dröm och se om det skulle gå att göra något roligt av det.

Emma:Å jag som inte lämnade kommentar,halkade bara in men har gjort det ett par gånger nu.Jag började med GI förra året men så hann jag inte hålla på så länge innan jag blev gravid och då la jag det på hyllan.Men nu är det dags att ta tag i det hela igen.

Marianne said...

Påminner mig om att en kompis och jag i vår gröna ungdom gick och drömde om en liten butik med speciella saker som vi själva hade plockat ut, ingen massproduktion, och så skulle det finnas ett litet kafé där folk kunde fika också. Det här var i början av 70-talet, långt innan det fanns butiker med kaféer. Men vi startade aldrig vår.

Jag kommer också och handlar hos dig!

Petchie75 said...

Mysig idé och annorlunda ändå med papperstemat! Jättefin skål, hi hi! Bukowskis nallebjörnar har jag aldrig hört talas om, jag antar att det inte är samma som har auktioner...
Trevlig helg!
KRam

Millan said...

Vilken mysig drom! Och faktiskt som Simone sager helt genomforbar om man tanker efter!! Jag har ibland tankt att nagot liknande skulle passa bra har i England eftersom det inte alls finns samma utbud pa sma butiker med just presenter som det finns hemma i Sverige. Sa kanske ni skulle sla er ner har i Bristol och starta en butik? ;-). Fast det ar klart... vadret skulle nog gora er lite deppiga ;-).
Kram!

Cecilia said...

Marianne:Ja jag undrar hur många som drömt om något liknande.Tänk om du och din kompis hade startat det,då hade ni säkerligen blivit rika på kuppen.Bra med en kund till :-)

Petra:De nallarna är väldigt populära i Sverige om inte annat.Dyra är de inte heller med tanke på att de är barnvänliga.Du jag vet inte om det är samma som har auktioner men jag tror inte det....men det får jag kolla.
Kram!!

Millan:Jaha så då kanske jag får starta något sådant i Bristol.Vad tråkigt att det inte finns så mycket sådant där,för det är ju väldigt roligt att kolla i de butikerna.Hittade en butik i Kungsbacka för x antal år sedan som var så mysig.
Bristols väder kan väl inte vara värre än det Svenska...eller?!För senast igår sa vi att vi kan sakna regnet och rusket och mörkret.

Kram!!

Stina said...

Jag skulle också vilja ha en butik.
Vilket häftigt fat.:-) Kram

Victoria said...

Ja, en sån fin butik skulle man ha!! Vi kan väl bli kompanjoner!?!
:o) Kram/Vic

Anna, Fair and True said...

Låter som en jättekul och realistiskt idé! Själv har har jag många lekt med tanken att öppna upp ett café i framtiden med gott bröd och goda bakverk och där man ställer ut traktens amatörkonstnärers verk. Kanske gjort förut och inget nytt men ändå mysigt!

Cecilia said...

Stina:Ja visst är fatet häftigt.Skulle du ha vägarna förbi Götene nån gång så kan jag absolut rekommendera den lilla butiken.De har mycket fina saker.
Kram!

Victoria:Ja det lät som en bra ide´att bli kompanjoner.Så nu får ni inte lämna Florida,stanna kvar där ni är vetja.
Vad kul det vore!!

Kram!

Anna:Ja precis även om det har gjorts förr så kan det ju bli hur mysigt som helst,det är ju upp till en själv hur man väljer.

Annika said...

Mysigt! Låter dessutom helt genomförbart.
OCH jag gillar din skål!! Så fin!
Kram!

Cecilia said...

Annika:Ja det vore roligt att ha något sådant.Visst är skålen fin!!
Kram