Friday, November 14, 2008

Show and Tell - Fönster


Jag hade en dust med min kamera och kamera sladden till datorn igår,var riktigt arg på den...så idag blir det bara en gammal bild (från då vi hade besök av ovädret Fay) och därmed mer tell än show.

För att vara en bra kamera med hög migapixel så tycker jag inte att den är så värst bra...saknar min gamla kamera som gick sönder i våras samma dag som vi kom hit.

Till råga på allt så då jag filmar med den så finns det ingen mikrofon för ljud men det fanns det på den gamla...hur roligt är det att se på stumfilm?!

Ja det var utsvävningar långt från dagens tema som alltså är Fönster.

Av någon anledning tänker jag på fönster med motiv i,ni vet glas som har olika färger och motiv i sig.Det andra jag tänker på är små fönster som finns i kloster b la.Fråga mig inte varför men det bara poppar upp i huvudet.

Här hemma finns absolut inga små fönster vilket är både en fördel och nackdel.Det blir så stora fönster att gardiner är inte roligt att ha i en del av dem.Ut mot poolen har vi 6 fönster och det är frågan om ifall vi ska ha gardiner där eller inte.Vi bestämde oss för att vara utan,sen bestämde vi att vi ska ha gardiner men så tyckte mina föräldrar att nej det behövs inte.Så då har det inga gardiner blivit och det fungerar lika bra utan.

Det skulle ta bort utsikten faktiskt.

Fönstren i huset skulle behövas bytas,inte tvunget till men det skulle inte skada.Ett hus på vår gata är sålt nyligen och de har bytt ut alla fönster såg vi häromdagen....ingen billig historia för fönster är dyyyyrt.
Fönstret som är på bilden är också stort och eftersom det är ut mot vägen så känns det som att alla tittar in och att vi syns väldigt väl.Jag skulle gärna vilja ha något mindre fönster där så att det inte känns som att man "blottar sig".
En rejäl fönstertvätt skulle DEFINITIVT behövas men det skulle behövas göras varje minut i så fall med tanke på barnen som står och tallar på fönstren och knackar o har sig.Jag tvättade en gång och sen kom Eric o härmade mina rörelser så därefter gav jag upp fönstertvätt då de är i närheten och ser vad jag gör.
Lite tankar om fönster var detta.Nu ska jag återgå till att jobba.
Trevlig helg!!

6 comments:

Petchie75 said...

Inte behöver det vara nytagna bilder på Show & tell, jag använder nästan alltid gamla foton... Och jag tyckte att det var ett bra inlägg - dina tankar om fönster och hur fönsterna ser ut hos er.
Jag tycker ofta att det blir mysigare och lite mer ombonat med gardiner - de behöver ju inte täcka fönsterna utan mer bara rama in dem. Vi har lite finare rullgardiner i alla våra fönster förutom i sovrummet där det hänger längder på båda sidorna av fönstret. Det är ju inte våra gardiner men de är helt ok.
Det verkar som gardiner ofta ingår när man hyr / köper bostad utomlands - vilket ju är jättekonstigt för en svensk!
Trevlig helg!
Kram

Fritt ur hjärtat said...

Men det var ju en jättebra tolkning! Jag tänker precis som du. Skulle vilja fotografera riktiga fönster;-) målade, motiv, italienska. Men kyrkor och kloster är det så ont om här!
Ett regnigt otvättat fönster är verklighet det är i den vi lever!!
Ha en bra helg!!

Barbamorsan said...

Verkligen en exotiskt vy , åtminstonde för en som bara ser grått svensk höstmörkerväder. Verkar vara fönsterbytar dax världen över förstår jag då jag tittar runt på olika fönster teman

Cecilia said...

Petra:Ja jag tycker också att det ska vara gardiner i fönstret men i det är fallet med våra knepiga fönster så är det svårt att säga faktiskt.Det ser ju väldigt naket ut utan.Tyvärr lyser fina gardiner med sin frånvaro i det här landet och jag är ingen sy människa...Men däremot kommer det gardiner lagom till jul....
Kram!

Simone:Hihi ja det finns ju inte jätte många kyrkor och kloster i närheten precis.Inte med "exotiska" fönster i varje fall.

Barbamorsan:Ja nog kan det vara en exotisk fy kan jag förstå.Verkar inte vara jätte upplyftande väder där hemma.

Jemayá said...

Hej! Vad trevligt att se grönt genom ett fönster :) - fin bild! Jag "sparade" en fönstertvättning jättelänge, för tyckte att sonens handtryck såg så fint ut där :). Hälsningar från Ulla i Österbotten

Cecilia said...

Ulla:Ja här finns gott om små handavtryck och en och annan nästipp också....