Friday, November 7, 2008

Show and Tell - Godis

Så var det fredag igen och känslorna börjar bli återställda igen efter lyckoruset av president valet.
Ny månad och med det menat så är det dags för någon ny som står för Show and Tell fredagstema och nu är det goa Marianne som bestämmer.

Idag handlar det om Godis...och om det tycker vi!!
I det här huset finns det alltid godis,inte för att vi äter det ofta och mycket men jag har en tendens att handla det men sen kan det bli liggandes ett bra tag.
Äter mindre godis sen vi kom till USA men det har sin förklaring...här finns inte mycket gott att köpa.
Så därför är det bra att internet finns när suget kommer.
Piratos nedan har jag köpt via en sajt som sålde mycket tyskt och som finns här i USA.De sålde det mesta och jag köpte även Milka choklad från de.Frakten var inte dyr och inte heller godiset.
Körsbären har jag köpt på WorldMarket.Där har de också milka choklad men lite dyrare än där jag beställde från.Har förstått dock att de inte säljer Milka under sommaren i de här trakterna och jag antar att de har med värmen att göra.



Gott och blandat är mumsigt,har dock inte provat de stora bitarna förut som ska vara i den här påsen.Påsarna hade mina föräldrar med sig hit i somras men de ligger fortfarande orörda....inte så länge till antar jag.
Påsen till höger har jag aldrig provat faktiskt så det ska bli spännande.

Så har vi då godiset som jag skrev om för några veckor sedan som jag då hade beställt.Riktigt gott gott.Eric har hjälpt mig med några bitar men jag vet inte om det funnits andra små möss...tror inte det.Saknar det svenska lösgodiset,å särskilt då vissa sorter.Jag gillar det mesta,fast vissa saker mer.

Sen har vi ju då IKEA som säljer godis,dock inte mycket.Men alltid något.De har ju Marabou och det är huvudsaken.World Market har mycket gott faktiskt....de har t o m Ballerina kex o annat svenskt.
Kom att tänka på att godis behöver ju inte just vara sånt som man äter.....Lars Roos gjorde ju skivor som heter Örongodis och jag tycker att svenska tidningar kan vara som godis särskilt som utomlands boende.
Nu ska jag återgå till att jobba med vår Bulletin och skriva in nya jobb....Har en lite halvkrasslig Tindra här med som vaknade med rinnig näsa och svullet rött öga som nu nästan ser bra ut.Är säkert en liten förkylning.


9 comments:

Fritt ur hjärtat said...

Gott & Blandat kan jag också tänka mig ibland. särskilt de svarta i påsen. det är lite spännande och otippat tycker jag att alla säger att USA har dåligt godis. Känner mig lite skadeglad* fniss*.
Hos mig är det ingen risk att godis blir liggande! Jag tycker nog ni får skärpa er lite... det kan ju bli gammalt:-))

Anne said...

Jag blev nyfiken på den där nya påsen som låg bredvid Gott&Blandat, det ser gott ut. Körsbär brukar jag också köpa på World Market, även colalaskorna de säljer där brukar hamna i korgen. Godiset där är alltid färskt också, det är ett måste.
Jättemumsiga bilder du har, blir man inte sugen på godis idag efter att ha sett alla bilder så blir man det aldrig...

Petchie75 said...

Ha ha, du är en sådan godisätare som kan SPARA på godis... det kan absolut inte jag!! Det äts upp direkt, om det inte är icke-gott godis som jag faktiskt har i min godisburk just nu!
En kompis skickade svenskt godis till mig i våras, tyvärr hade hon glömt att jag inte gillar salt lakrits så mycket men visst gick det ner ändå ;-) Gott & Blandat gillar jag inte heller så mycket men din lösgodisskål längst ner gör mig såååå sugen!
Trevlig helg och hoppas att Tindra kryar på sig.
Kram

Desiree said...

Mmmm smaskens bilder här. Tacka gudarna för både IKEA och World Market. Det är faktiskt riktigt mycket man kan hitta på just World Market. Det är en kul butik. Ha en bra helg med smågodiset :-)

aurorabuddha said...

Saltlakrits at jag inte sarskilt mycket av nar jag bodde hemma i Sverige... men *nu*... Djungelvral far mig helt lyrisk.

Och fast jag aldrig at losgodis, sa vet jag att jag kommer att kopa kilovis nasta gang jag aker 'hem'.

Cecilia said...

Simone:Jag håller med dig,tycker också mest om de svarta i Gott & Blandát påsarna.Ja jag ska tänka på att godiset kan bli gammalt...vore förargligt om jag måste kasta det.

Anne:Ja precis,visst brukar godiset på Worl dMarket vara färskt,det känns så mjukt som det ska vara.Påsen bredvid Gott & Blandat är det 30% mindre socker i och innehåller sånt som är "colored by nature".Jag får återkomma med att berätta vad de smakar.

Petra:Men sånt är ju lite jobbigt när det bara finns godis kvar som inte är så populärt.Men är man riktigt sugen så slinker det ner för eller senare....så vida det inte är fruktansvärt äckligt vill säga.Jajemän Tindra mår redan bättre.
Trevlig Helg.
Kram!!

Desiree:Hihi ja precis,tacka gudarna för både Worl Market och IKEA.Önskar dock att IKEA hade ännu mer godsaker från Sverige....välling t ex.

Aurora:Djungelvrål som är så gott.Har alltid varit barnsligt förtjust i salt och även surt.

Anonymous said...

Oj, PIratos!!! Det är nästan 30 år sen de fanns med i min godisvärld, finns de faktiskt än?? Minns att några av klassen pojkar, då vi gick i 5:an eller 6:an, bildade ett band som de kallade Piratos :)

Gottiga hälsningar!
StrandMamman

Marianne said...

Gott o Blandat är så gott! Visste inte att de har kommit med Giants. Och Truly Black är ju nytt också. Du får recensera när du har smakat.

Önskar verkligen att Ikea hade mer godis. Inte för att det hade hjälpt mig något vidare just nu, men eftersom Klas åker till Grekland ibland ...

Ha en jätteskön söndag!

Cecilia said...

Jajemän jag ska smaka och säga hur gott det smakade eller inte smakade.Har ni inget IKEA närmare än Grekland?!Vi var på IKEA idag och handlade lite nyttigt och onyttigt.Gott Gott.